تالشه برا

به نام خدا

 تالشه برا اثری است از آرمین فریدی هفت خوانی،شاعر،پژوهشگرو آهنگساز جوان تالش،فریدی در تالشه برا ضمن بیان حس نوستالوژیک خویش نسبت به فرهنگ غنی تالش و توجه به اسطوره های تالشی و نشانه های تاریخی از بیان اجتماعی غافل نبوده و دگرگونی های اجتماعی معاصر تالش نظیر تغییر پر شتاب زندگی کوچ نشینی و لزوم حفظ زیبایی های فرهنگی در این دگرگونی و جلو گیری از نابودی فرهنگ بومی و تخریب طبیعت که مادر زاینده ی این فرهنگ است توجه نشان داده است.به طور مثال در قطعه ی سیا گالیش درد و دلهای شبانی را می شنویم که در سوز و سرمای خزان و جنگل طوفان زده ،سیاگالیش ،پیرمرد اسطوره ای حافظ جنگل و چهارپایان سودمند فرا می خواند و از او طلب یاری می کند.

در این مجموعه برای اولین

 بار سازهای تالشی مانند:لَلَه و تمبوره در کنار چند ساز ابداعی نقش اصلی را در بیان موسیقی و رنگ بندی سازی ارکستر ایفا می کنند.فریدی در تجربه ای نو به جای استفاده از آنسامل متداول موسیقی سنتی ایرانی(تار،عود،سنتور،دف و…)از سازهای تالشی استفاده کرده و با طراحی چند ساز مانند : هورمه(تنبوره دسته بلند)و هورمه باس(تمبوره باس) به ارکستر هر چه بیشتر رنگ بومی داده است.نکته قابل توجه در مورد ساختار ملودی پردازی اثر تالشه برا این است که آهنگ ساز در ساخت قطعات گر چه به ارکستراسیون موسیقی ایرانی وفادار مانده ولی توجه ویژه ای به جملات بکر سازی و آوازی تالش داشته و با دید پژوهشی و گوشی آشنا با موسیقی تالشی می توان ریشه های ملودیک قطعات را در موسیقی ارجینال تالشی یافت.

در این اثر برای نخستین بار همزمان

به سه منطقه ی موسیقیایی تالش توجه شده است یعنی تالش جنوبی از حاشیه غربی سپیدرود تا شاندرمن ، منطقه ی مرکزی (بالاخص موسیقی اسالم)و موسیقی تالش شمالی که بخشی از آن در جمهوری آذربایجان است.به طور مثال آهنگهای سیاگالیش و تالشه برا و ایران یاله وطن بر اساس گردش ملودیک تالش جنوبی است در حالی که تالشستون کاملا بر اساس گردش ملودیک آواز های اسالمی است و ایسپی رو تاکورا عینا بر اساس یک ملودی لنکرانی که با اشعار جدیدباز پردازی شده است.این رویکرد با توجه به این که تا کنون شناخت کمتری نسبت به موسیقی مرکزی و شمال تالش وجود داشته و استفاده از سازهایی مانند : دودک و لاگورتی(سازهای متداول در تالش شمالی) یا آوازهای اسالمی ممکن است برای کسانی که موسیقی تالشی را تنها د رچهارچوب موسیقی تالش جنوبی شناخته اند این شبهه را ایجاد کند که آهنگساز در برخی از قطعات از مبنای موسیقی تالشی فاصله گرفته است اما فریدی مخاطبان را فرا می خواند که عادت ذهنی خود را تغییر دهند و از دریچه ی نو به موسیقی سرزمین کادوس بنگرند.کوتاه سخن اینکه فریدی در این تجربه ضمن معرفی دو خواننده جوان در عین پایبندی به سنت های ملودیک موسیقی تالشی از ابتکارات سازی و افکتیو متنوعی بهره گرفته است که امید است مورد توجه اهالی موسیقی قرار بگیرد.

تالشه برار

شعر وموسیقی :آرمین فریدی هفت خوانی

خواننده : هومن فریدی هفت خوانی

-۱آزیه (سوگ) مقدمه ایران یاله وطن                           هورمه :آرمین فریدی

ایران یاله وطن (ایران ای وطن بزرگ)…                        خوانندگان:هومن فریدی-وحید آلیانی-ارمین فریدی

۲- غریبه تالشی                                                     خواننده : هومن فریدی

۳- سیا گالیش (پیرمرد اسطوره ی حافظ طبیعت )          خواننده :هومن فریدی

۴ –  سیفایی (جدایی-مقدمه ایسپی رو)                      خواننده :آشیر فوروشی –هومن فریدی

۵- ایسپی رو تا کورا (سپید رود تا کورا )                         خواننده :هومن فریدی

۶- به به تالش (بیا تالش)                                           خواننده : وحید آلیانی

۷ – فو رو شی هوا  (آواز آلیانی )                                 خواننده :وحید آلیانی

۸ – تالشه برار ( برادر ابریشم )                                   خواننده : خوانند گان : آرمین فریدی – وحید آلیانی

۹ – تکنوازی لَلَه                                                         آرمین فریدی

۱۰ – تمبوره لیم آوی برده (تمبوره عزیزم را آب برده )          خواننده :آرمین فریدی

۱۱ – اسالمجه هوا (آواز اسالمی )                                خواننده : وحید آلیانی

۱۲-  تالشستون                                                         خواننده :  وحید آلیانی

۱۳ – یابه یابه (بدین سو)                                             خواننده : هومن فریدی

۱۴ – کادوس                                                   خوانند گان : هومن فریدی – وحید آلیانی _ آرمین فریدی

ضبط : استودیو حوزه هنری گیلان/صدا بردار ک آرش عشقی /میکس ومسترینگ : آرمین کارباف / گرافیست : سودابه بی خسته

   آزیه.ایران یاله وطن

   قریبه تالشی

   سیا گالیش

   سیفایی

   ایسبی رو تا کورا

   به بَ تالش (بیا به تالش)

   فوروشی هوا

   تالشه برا

   لله

   تنبوره لیم آوی برده

   اسالمجه هوا

   تالشستون

   یا به یا به (بدین سو بیا)

   کادوس

منبع : موسیقی تالشستان

Top