روستای تاریخی عنبران علیا را بیشتر بشناسیم

روستای عنبران اولیا
  • عنبران علیا روستایی که به صورت کوهپایه ای است و طبق گفتههای ریش سفیدان مردان مسن این منطقه اول مردم در منطقه عنبران علیا سکنی داشته و منطقه عنبران سفلی زمینهای کشاورزی و مراتع وچراگاه بوده که با گذشت زمان و کوچ عده ای از مردم عنبران علیا و روستای اطرافبه این منطقه و شکل گیری عنبران سفلی بوده که در بالا برای شما سروران به توصیف پرداختم و در ادامه به توصیف منطقه عنبران علیا می پردازیم که این منطقه در گذشته مامنی بوده برای دراویش که از مناطق تالش برای چله نشینی به این مناطق آمده و ساکن گشته اند . (از رضوانشهر و هشتپر تا مناطق کوهپایه ای حیران و منطقه نمین اردبیل و مناطق همجوار جمهوری آذربایجان تالش اطلاق می گردد و به مردمان این مناطق نیز تالشی میگویند) زبان تالشی از زبانهای ایرانی شمال غربی و همریشه با زبانهای کرانه خزر همچون گیلکی و مازندرانی است ولی با آنها تفاوتی آشکار دارد. زبان تالشی در اثر همکناری با زبان ترکی و گیلکی از آنها –به ویژه ترکی- به شدت تأثیر پذیرفته ضمن اینکه توانسته بر روی زبان ترکی اثر بگذارد، بر زبان گیلکی تأثیرگذار بوده است. بررسی های موردی در مناطق تالش نشین شهرستانهای صومعه سرا و فومن نشان میدهد که روستاهای گیلک نشین همسایه از واژگان تالشی یا نزدیک به آن که با گیلکی متفاوت است بهره میگیرند. در میان تالشان گونه، گونی زبانی – به نسبت تأثیرپذیری از دیگر زبانها- به شدت وجود دارد. در تالش شمالی مشخصآ چهار گویش آستارایی، لنکرانی، ماسالی و لریکی دیده میشود. در تالش جنوبی، مناطق پیرامون آستارا تا ماسال یک گویش تالشی آمیخته با ترکی رواج دارد و در مناطق ماسال تا روستاهای پیرامون صومعه سرا، فومن، ماسوله و شفت با زبان تالشی اصیل تری گپزنی میشود که کمترین تأثیر را پذیرفته و نایکسانی اندک آن به گوناگونی آوایی محدود میشود. اما تالشان کوه های دیلمان و لاهیجان تفاوت گویشی فراوانی با دیگر تالشان دارند. تنها زبان موجود میان تالشان که همریشه با زبانهای شمال غربی نیست و به محدوده زبان تالشی رخنه کرده و به شدت به تنوع آن موجب شده زبان ترکی است. این مسئله در تالش شمالی و در آستارای ایران به شدت مشاهده میشود. تالش های استان اردبیل به خوبی زبان خودرا حفظ کرده اند عنبران نمین اردبیل زبان تالشی را هنوز پاس میدارند .( برگرفته از کتاب تالشان (از دوره صفویه تا پایان جنگ دوم ایران و روس) نوشته حسین احمدی، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی، تهران ۱۳۸۰.)
  • میتوان ازجمله این دراویش به خانقا شیخ بزرگ یا پیر گسگرو ملقب به گسنپی ومقبره سید بابا خرم و دیگر اولیا های مورد احترام مردم این منطقه می توان اشاره کرد که دارای احترام ویژه ای نزد مردم این منطقه هستند خانقا شیخ بزرگ در بالای کوهی قرار گرفته که این خانقا را می توان از عنبران پایین که بیش از ۶ کیلومتر فاصله دارد دید که به زبان محلی به این مکان« گسنپی » اطلاق می گردد عنبران علیا با مرز کشورجمهوری آذربایجان فاصله چندانی نداشته و حتی زمینهای کشاورزی این مردمان نزدیک منطقه صفر مرزیمی باشد که در گذشته برای مردمان این منطقه سختیهای را بوجود آورده بود .مردم این منطقه برای امرار معاش خودازراه کشاورزی و دامپروری گذران زندگی مکنند محصولات باغات و کشاورزی خودر را که اهم از گندم ،عدس،یونجه ،نخود،وغیره را بعد از برداشت برای فروش به تعاونی های دولت مراجعه می کنند و برای آشنایی بیشتر با این منطقه اول به قبرستانی که در ورودی عنبران علیا(ابوذ) و بر بالای کوهی که مدفن شیخ بزرگ (گسنپی) یا پیرگسگرنیز درآنجا قرار دارد می رویم واز آن بلندی می توان محله عنبران علیا و کمی از اطراف و کوههای البرز را دید البته مردمان عنبران علیا در گذشته در منطقه «بنام بله دی» ساکن بوده اند که ۸کیلومتر با مکان فعلی عنبران علیا فاصله دارد و بر اثر بلایای طبیعی ویران گشته و چون اطلاعات دقیقی وجود ندارد و باید براساس اطلاعات باستانشناسی و کاوش در این منطقه پی به قدمت وعلت ویرانی برد و به علت بلایای طبیعی مردم اسم آن منطقه را بله دی یعنی محله بلا نامگذاری کرده اند و بازماندگان به منطقه دیگری در آن نزدیکی و محل کنونی نقل مکان کرده و ساکن می شوند و تاکنون ساکن هستند . ما به گسنپیمی رویم و در پشت گسنپی یک دشت سرسبز با جوی آب روان قرار دارد که هر انسانی را وسوسه گشت و گذار در آنجا می کند وبه این منطقه اینه رو (ایران رود )اطلاق میگردد.منطقه سرسبز با کوههای سر به فلک کشیده که هربینده ای را مجذوب خود می کند . در این دشت درختان میوه نیز وجود دارد درخت سیب گلابی و قیصی و غیره که دیدن این درختان در فصل میوه بینده راشیفته خود کرده ووادار می سازدکه تعمقی در نعمات خداوند کند و با گذر از اینه رود به سمت بالا به آبشاری نزدیک میشویم که از دیدن این منظره شگفت زده می شویم آبشاری به نام«شور شورنه» که اطراف آن سرسبز وباصفا و درست مابین آب آبشار و صخره پشت آبشار غاری قرار دارد که مارا وادار به استراحتی هر چند کوتاه در آنجا می کندبا هوای خنککه در گرمترین زمان از پانزده درجه سانتیگراد تجاوز نمی کند و در مردادماه که معمولا گرمترین ماه سال در ایران استدر این منطقه هرچه به زمان غروب خورشید نزدیک می شویم هوا نیز سرد می شود بطوریکه هنگام شب باید لباس گرم پوشید . درمنطقه کوهستانی عنبران علیا مکانهای سرسبز ودشتهای پهناور دیدنی زیادی وجود دارد مانند پامرگ منطقه ای چمنزار و گندم زارکه نزدیک مرز آذربایجان (شوروی سابق) قرار دارد.
  • مردسقی منطقه ای مرزی سرسبز وچمنزار و گندم زار وعلف زار و این منطقه خیلی باصفا تر از گردنه حیران می باشد . در عنبران علیا چشمه ای می باشد بنام نیاز حونی (چشمه نیاز)که در فصل گرما آب این چشمه به سردو تگری می باشد و در فصل زمستان برعکس گرم مثل آب ولرم می باشد .
( این تصاویر متعلق به هفته ی آخر دی ماه سال ۱۳۹۰ می باشد . )


مطالب مرتبط

2 نظر

  1. شیرین ۳۰ دی ۱۳۹۰۳۰ دی ۱۳۹۰ گفته:

    دراویش از کدام فرقه هستند .اهل تسنن چگونه اعتقادی دارن

  2. عباس فلاحتی عنبران ۳۰ دی ۱۳۹۰۳۰ دی ۱۳۹۰ گفته:

    با عرض سلام,وبا ارزوی توفیقات روز افزون و تبریک فرا رسیدن سال نو برای شما
    به اطلاع شما میرساند که فروشگاه اینترنتی گلیم عنبران به ادرس
    http://www.anbarankilim.com
    با امکان خرید اینترنتی محصولات صنایع دستی عنبران و پرداخت هزینه به صورت انلان از درگاه پرداخت بانک ملت افتتاح شد.از شما دعوت میشود ضمن بازدید از تارنمای مربوطه با نظرات ارزشمند خود ما را در ارائه خدمات بهتر و معرفی صنایع دستی عنبران به جهانیان یاری نموده و با لینک نمودن وبسایت فوق مارا حمایت نمایید .
    با تشکر و احترام
    عباسعلی فلاحتی عنبران

*

*

Top