فرهنگ ازدواج تالش نشینان،از خواستگاری تا عروسی ، بخش اول*

بخش اول (بخش های دوم و سوم نیز طبق پانوشت به زودی … ):

مقدمه

در این منطقه سن ازدواج پایین تر است و معمولاً اکثر پسران و دختران تا سن ۲۰ سالگی ازدواج کرده و صاحب فرزندانی نیز شده اند و اگر دختر و یا پسری دیرتر ازدواج کند، صرفاً به دلیل فقر مادی و اقتصادی خانواده او است یا اینکه پدر و مادرش مانع ازدواج آنها شده اند. در گذشته و حتی امروزه نیز پسران و دختران نقش چندانی در تعیین و انتخاب همسر برای خود نداشته و ندارند و حرف اول را پدران و مادران می زنند و بیشتر ازدواج ها نیز از نوع تنظیم شده می باشد و چه بسیار از دختران و پسرانی که در بدو تولد به ازدواج هم درآمده و بعد از بزرگ شدن باید با یکدیگر ازدواج کنند و در غیر اینصورت بین خانواده ها جنگ و نزاع می افتاد. ولی امروزه تا حدودی در اثر گسترش ارتباطات بین جوامع شهری و روستایی و آشنایی جوانان با فرهنگ حاکم بر جوامع شهری ، نقش پدران و مادران در انتخاب همسر برای فرزندان محدودیت پیدا کرده ، در عین حال رضایت خود را باید حتماً اعلام کنند و در صورت عدم رضایت آنان، باز مشکلات و ناراحتی ها و رنجش هایی، دختران و پسران را آزار می دهد. به هر حال پس از انتخاب کردن دختری برای ازدواج مراسم عروسی باید مراحل زیر را طی کند:

۱-۳- خواستگاری : بعد از فراهم شدن زمینه های لازم، خانواده ها روزی را برای خواستگاری معین می کنند. در شب موعود چندین مرد و زن از فامیل های پسر با مقداری میوه و شیرینی به خانه دختر رفته و قرار می گذارند که مراسم بعدی ازدواج را چه زمانی برگزار نمایند. بعد از توافق از مهمانان و مدعوین پذیرایی کرده و روزی را برای اغلام رسمی نامزدی دختر و پسر انتخاب می کنند.

فرهنگ،آداب و رسوم تالش نشینان | دهستان میناباد

فرهنگ،آداب و رسوم تالش نشینان | دهستان میناباد

۲-۳-اعلام رسمی نامزدی: در این روز از تمام ساکنین روستا دعوت به عمل آورده و هنگام ظهر مقداری شیرینی ، کشمش و بیسکویت و شکلات همراه با گروه ارکستر ( عاشقان) که در حال نواختن هستند، به خانه عروس رفته و بعد از مدتی رقص و پایکوبی، نامزدی رسمی دختر و پسر به وسیله دو نفر مرد ، بدین ترتیب اعلام می شود: یک نفر مرد از طرف پسر و یک نفر دیگر از طرف دختر که اکثراً دایی آنها می باشند، روبروی هم نشسته و نماینده پسر مقداری کشمش یا شکلات را در ظرفی که پیش روی آن قرار دارد برداشته و یک قطعه اسکناس نیز بر روی آن گذاشته، با نماینده دختر دست می دهد و سه بار این کلمات را تکرار می کند:

« به امر خداوند بزرگ ، طبق شریعت پیامبر اسلام محمد (ص) مطابق مذهب امام شافعی (ره) و با شهادت و گواهی این حاضرین ، آیا دختر …. را که نامش  ……  است به پسر ……… را که نامش  …….   است به همسری می دهید؟ » نماینده دختر می گوید: بلی و نماینده پسر هم می گوید :« من هم قبول کردم. » سپس مدعوین نیز یک صدا می گویند: « مبارک باشد.» و بعد از این عمل عاشقان نواخته و مهمانان به وسیله بیسکویت و چای و شیرینی پذیرایی می شوند.

شب این روز نیز ، زنان به خانه عروس آینده رفته و پس از رقص و پایکوبی، عروس را به حالت ایستاده نگه داشته و یک پارچه قرمز رنگ بر سر او به صورت سایبان قرار داده و کله قندی را بر بالای سر او می شکنند و فرد خرد کننده قند که از نزدیکان عروس می‌باشد ، هدیه ای از طرف داماد دریافت می کندو تکه های قند را به آنها تحویل می دهد و این قند باید تا روزی که عروس به خانه داماد می رود توسط خانواده داماد نگهداری شورد و زمانی که عروس به خانه داماد آمد، به او می دهند و هدیه ای از او می گیرند. بعد از این مراسم، دختر و پسر رسماً نامزد هم هستند و می توانند با همدیگر دیدار کنند.

         ولی با کمال تأسف در گذشته دختر و پسر نامزد حق نداشتند آشکارا همدیگر را ببینند و پسر باید به صورت پنهانی و مخفیانه به دیدن نامزد خود می رفت و اگر احیاناً داماد به وسیله پدر یا برادران و سایر فامیلهای عروس مشاهده می شد، شدیداً مورد اعتراض واقع می‌شد و دختر را به سختی تنبیه می کردند. ولی خوشبختانه امروز این آداب و رسوم منسوخ گشته و دختران و پسران بعد از نامزد شدن به دفترخانه ثبت ازدواج رفته و پس از ثبت رسمی ازدواج به آسانی همدیگر را ملاقات می کنند و حتی در بعضی مواقع با همدیگر به مسافرت و گردش می روند به شرطی که تا روز عروسی حریم عفاف را رعایت کرده و از رابطه جنسی خودداری نمایند.

گاهی چون بین نامزدی و عروسی فاصله زیادی می شود، در این فواصل اگر عیدی در پیش باشد ، به مناسبت این اعیاد هدایایی از طرف داماد به خانه عروس فرستاده می شود که به « عیدونه یا عیدانه » معروف است و جنس این هدایا در اعیاد مختلف با هم فرق     می کند. در اعیاد اسلامی « فطر و قربان» غذا و گوشت و در عید نوروز ، لباس و زیورآلات را نیز به آن می افزایند.

پانوشت:

این نوشته دوبخش دیگر را نیز شامل می شود که توصیف کننده روزهای اول،دوم،سوم و عروس بیرون آوردن  است !

در همین هفته به طور مفصل به توصیف فرهنگ ، آداب و رسوم عروسی تالش نشینان برای کاربران و خوانندگان خواهیم پرداخت !

منبع:تالش نشینان بخش عنبران،دانشمند جهانگیری میناآباد

مطالب مرتبط

12 نظر

  1. اسماعیل آگاه ۰۵ آذر ۱۳۹۱۰۵ آذر ۱۳۹۱ گفته:

    با تشکر از زحمات همه دوستان.خواستم بگویم اگر کسی هر نوع مریضی داره یک سری به آدرس زیر بزنه درمان قطعی هست. از قبیل درمان سرطان، MS، بیماریهای صعب العلاج، سکته های قلبی و مغزی و … . درمان به روش داروهای گیاهی است. با تشکر. http://www.hakimtajadin.blogfa.com

    • هوشنگ آهنگری ۰۵ آذر ۱۳۹۱۰۵ آذر ۱۳۹۱ گفته:

      ممنونیم 🙂

  2. آبتین ۰۵ آذر ۱۳۹۱۰۵ آذر ۱۳۹۱ گفته:

    سلام
    این تالش نشینان یعنی چه؟
    مگه به ایرانیها که دروطن خودشون هستند میگن ایران نشینها؟؟؟!!!

    • هوشنگ آهنگری ۰۵ آذر ۱۳۹۱۰۵ آذر ۱۳۹۱ گفته:

      دوست خوبم ، این مطلب مربوط به فرهنگ تالش نشین میشد ! منظور تعصب قومی نبود ! تنها نوشته ای باب فرهنگ قوم های مختلف این دیار عزیزمان ایران

    • هوشنگ آهنگری ۰۵ آذر ۱۳۹۱۰۵ آذر ۱۳۹۱ گفته:

      بسیار سپاس و ممنون 🙂 <3

  3. تالش سرای من ۰۵ آذر ۱۳۹۱۰۵ آذر ۱۳۹۱ گفته:

    سلام برادر ممنون از حضور سبزتان ، من نیز با افتخار شما را لینک کردم…موفق و موید باشید…

  4. اسماعیل آگاه ۰۵ آذر ۱۳۹۱۰۵ آذر ۱۳۹۱ گفته:

    ba salam,az inke in website ro tarrahi kardid mamnonam.esme modir in websaie chiyeh.ba tashakkor

    • هوشنگ آهنگری ۰۵ آذر ۱۳۹۱۰۵ آذر ۱۳۹۱ گفته:

      سلام !
      منم از حضورتون ممنونم !
      مدیر و نویسنده بنده هستم !
      وب سایت متعلق به همه !

      • اسماعیل ۰۵ آذر ۱۳۹۱۰۵ آذر ۱۳۹۱ گفته:

        حق با شماست . تالش نشین یعنی چی ؟

*

*

Top